Polak wydaje na gastronomię 9 razy mniej?

Opublikowano: 07.10.2014
Polski rynek restauracyjny coraz prężniej się rozwija i z roku na roku staje się coraz większy, otwieranych jest coraz więcej różnych lokali gastronomicznych, rosną też wartości obrotu w restauracjach. Aby zobaczyć ten wzrost w pewnej perspektywie, wzięliśmy do analizy dane makroekonomiczne dotyczące rynku gastronomicznego w USA i w Polsce.

Oto nasze obserwacje:

Branża HoReCa w USA to ok 624,3 miliarda dolarów rocznie,  w Polsce dla porównania to tylko ok 8,5 mld USD. Jest to 73 razy mniej niż wartość rynku w USA!

Dysproporcja jest naprawdę ogromna,  ale nie da się tego wytłumaczyć tylko prostą różnicą liczby ludności i zamożności społeczeństw. Sposób sporządzania takich prognoz w obu krajach jest różny co do szczegółów jednak zestawienie ich na poziomie ogólnym i tak jasno pokazuje jak odmienny jest charakter obu rynków.

A więc: w USA  największą część sprzedaży generują punkty gastronomiczne czyli różne budki z jedzeniem czy fast foody i jest to aż 455,9 miliarda dolarów, z kolei automaty z żywnością i sprzedaż mobilna to - 66,4 miliarda, lokale z obsługą kelnerska - 41,1 miliarda, miejsca noclegowe - 34,8 miliarda, bary i tawerny - odpowiednio 20 miliardów.



W Polsce natomiast, na prognozowane 25,3 mld w największej części składa się produkcja gastronomiczna czyli sprzedaż posiłków – 18,661 mld złotych, następnie sprzedaż towarów handlowych (różnego rodzaju dań gotowych, alkoholu, przekąsek, tytoniu)- 6,452 mld złotych, a pozostała działalność to 0,588 mld.

Aby sprowadzić porównanie tak różnych rynków do wspólnego mianownika musimy uwzględnić też inne czynniki takie jak między innymi  fakt iż liczba ludności USA to 313 mln a Polska-38 mln.  Istotne są także  średnie wydatki przeciętnego obywatela na gastronomię - w Stanach jest to 1453 $ rocznie, natomiast w Polsce 157 $. To aż 9 razy mniej.

Natomiast gdy uwzględnić PKB na 1 mieszkańca  gdzie w USA wynosi ono 53 tys. dolarów rocznie, natomiast w naszym kraju tylko 13,3 tys.USD (a więc tylko 4 razy mniej)  to okazuje się, iż  Polacy wydają na gastronomię o wiele mniej niż by to wynikało tylko z porównania samej tylko zamożności społeczeństw.

Jak widać różnice są ogromne, więc nie powinien dziwić fakt, że wszelkie nowinki i trendy jak na przykład skracanie menu http://www.upmenu.com/blog/najwieksi-skracaja-swoje-menu pochodzą właśnie z USA.

Przyczyn dysproporcji w wydatkach przeciętnego konsumenta w PL i USA szukać można w wielu obszarach - począwszy od kulturowych, historycznych poprzez stricte ekonomiczne gdzie pod uwagę można np. wziąć fakt iż wydatki na gastronomię pojawiają się w budżecie danej osoby skokowo dopiero po przekroczeniu pewnej granicznej wartości przychodu. Jeżeli taka teza byłaby prawdziwa, to w Polsce można spodziewać się skokowego wzrostu wydatków na gastronomię w momencie gdy średnie zarobki przekroczą pewien poziom. Niestety nikt chyba nie wie jaki jest ten poziom.

Dane i zdjęcie tytułowe pochodzą z raportu który dostępny jest na stronach www.restaurant.org


Polecamy


Zamów prezentację UpMenu

Informujemy, iż Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Tastysoft Sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi przy ul. Sienkiewicza 85/87 lok. 8 p. XI, 90-057 Łódź, KRS: 0000411725 , adres e-mail : kontakt@upmenu.com: a) Pana/Pani dane przetwarzane będą w celu realizacji Państwa prośby o kontakt w celu pdokonania prezentacji systemu UpMenu skierowane do Administratora danych. b) Pani/Pana dane zostaną udostępnione pracownikom i osobom upoważnionym przez Administratora jedynie w celu realizacji Państwa prośby o kontakt c) Pani/Pana dane przechowywane będą do momentu zakończenia prezentacji systemu i czynnosci informacyjnych z prezentacja powiązanych d) Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych do innego administratora. e) Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do Organu Nadzorczego sprawującego kontrolę nad legalnością i prawidłowością przetwarzania danych osobowych. f) Pani/Pana dane nie będą przekazywane poza obszar UE ani do żadnych organizacji międzynarodowych. g) Pani/Pana dane nie będą podlegały profilowaniu ani automatycznemu podejmowaniu decyzji.





Cześć. Mam na imię Marta.
Umów się ze mną na prezentację

Pokażę Ci jak wykorzystać UpMenu i sprzedaż online do zwiększania zysków Twojej restauracji


Komentarze

comments powered by Disqus


Cześć. Mam na imię Marta.
Umów się ze mną na prezentację

Pokażę Ci jak wykorzystać UpMenu i sprzedaż online do zwiększania zysków Twojej restauracji

Zamów prezentację

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco. Nie przegap niczego w swojej restauracji.

Zapisz się

E-book

Jak układać współpracę z portalami do zamawiania jedzenia?

Pobierz e-book