10 nieoczekiwanych kosztów otwierania restauracji.

Opublikowano: 30.06.2015

Otwierając nową restauracji jedyną rzeczą jakiej przyszły restaurator może być pewny, to niekończąca się ilość pozwoleń, które trzeba uzyskać i opłacić oraz różnych nieprzewidzianych kosztów.
Dlatego też wspólnie z doświadczonymi restauratorami postanowiliśmy stworzyć stworzyć listę 10 nieoczekiwanych kosztów otwierania restauracji, które mogą zaskoczyć początkującego właściciela w branży gastronomicznej.
 

1. Pozwolenie na sprzedaż alkoholu.

Pozwolenie na sprzedaż detaliczną wydaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta zależnie od lokalizacji punktu sprzedaży. Istnieją trzy rodzaje pozwoleń, które wydawane są oddzielnie na każdy rodzaj alkoholu:
 

A - zezwolenie na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych zawierających do 4,5% alkoholu (piwo). Koszt 525 zł.

B - zezwolenie na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych zawierających od 4,5% do 18% alkoholu (wino). Koszt 525 zł.

C - zezwolenie na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych zawierających powyżej 18% alkoholu (wódka). Koszt 2100 zł.
 

Poza tym konieczne jest też coroczne opłacanie składki za wydaną koncesję która jest zależna od dochodów, a sama koncesja w gastronomi jest ważna minimum 4 lata.
 

2. Licencja na muzykę ZAiKS.

Aby uzyskać licencję na odtwarzanie muzyki ZAiKS należy z odpowiednim wnioskiem zgłosić się do najbliższej jego siedziby. Koszt jest zależny od ilości miejsc w lokalu i liczby mieszkańców danego miasta, oraz rodzaju lokalu.

Cennik można zaleźć pod tym linkiem na stronie 11.

http://www.zaiks.org.pl/pliki/256/TABELA_NA_PUBLICZNE_ODTWARZANIE_UTWOROW.pdf
 

Jeżeli jednak nie chcemy opłacać tej licencji, a mimo to chcemy puszczać w lokalu muzykę, istnieje alternatywa. Wystarczy skorzystać z Programu 2 Radia Wolne Media, który oferuje darmową muzykę do celów komercyjnych.

 

3.BHP.

Każdy pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę musi przejść szkolenie BHP, które jest oczywiście opłacane przez pracodawcę. Jeśli zdecydujesz się jednak nie zatrudniać pracowników na umowę o pracę to w ramach GMP musisz przeprowadzać wewnętrzne szkolenie BHP. Wtedy sposób przeprowadzenia takiego szkolenia zależy od Ciebie, ale warto zostawić po nim jakiś ślad na piśmie - np. sporządzenie notatki z podpisem pracownika.


4. Remont lokalu.

Budując lub remontując restaurację warto wziąć pod uwagę sugestie szefa kuchni i uwzględnić go w całej procedurze planowania budowy restauracji lub remontu istniejącego już lokalu. Dzięki temu unikniemy problemów z brakiem jakiegoś stanowiska lub niewystarczającą ilością miejsca do efektywnej pracy.

Więcej o projektowaniu wnętrza lokalu w tym artykule.

http://www.upmenu.com/blog/4-rzeczy-ktore-musisz-wiedziec-o-projektowaniu-wystroju-restauracji


5. Zmiany w menu

Menu restauracji nigdy nie jest sztywno ustalone tylko zmienia się wraz z wymaganiami klientów.

Dla restauratora oznacza to, że koszty wyliczone dla karty dań uwzględniające marżę, koszt pracowników, surowce, amortyzację sprzętu czy nawet koszty serwetek będą stale się zmieniać.

W praktyce oznacza to, że około 25% pozycji znajdujących się w menu będzie usuwane lub zmieniane, a to może wiązać się z dodatkowymi kosztami np. na zakup potrzebnego sprzętu.

 

6. Życzenia szefa kuchni

Zaczynając budowę restauracji warto zasięgnąć opinii szefa kuchni, co do którego masz pewność, że nie opuści restauracji przed jej otwarciem, o położenie potrzebnych przyłączy elektrycznych, potrzebny sprzęt, oraz ogólne rozplanowanie przestrzenne kuchni. Pozwoli to uniknąć sytuacji w której trzeba na nowo przebudowywać przestrzeń produkcyjną dla nowego szefa kuchni, lub kupować nowe często drogie wyposażenie.

 

7. Uzupełnianie braków

Restauratorzy bardzo często uzupełniają zapasy drobnych rzeczy zamawiając hurtowo dostawę na konkretny dzień. Jednak jeśli nieoczekiwanie w trakcie przyjęcia zabraknie serwetek lub świeczek konieczne jest szybki zakup co staje się nieoczekiwanym kosztem. Najlepszym sposobem przeciwdziałania takim sytuacjom jest uwzględnienie w budżecie pewnej kwoty zarezerwowanej właśnie na nieoczekiwane wydatki.

 

8. Opłata za płatności kartą

Opłata za przyjmowanie transakcji kartami płatniczymi to punkt często pomijany w budżecie restauracji mimo że jest on bardzo istotny. Opłata ta wynosi zależnie od rodzaju użytej karty i jest różna dla kart Visa i MasterCard, jednak nie może ona wynosić więcej niż 0,2% wartości transakcji dla kart debetowych i 0,3% dla kredytowych.
Jednak do pełnych kosztów obsługi kart płatniczych należy jeszcze doliczyć często zryczałtowaną opłatę za dzierżawę terminalu, oraz prowizję dla centrum rozliczeniowego.

 

Więcej informacji znajdziesz na tej stronie:
http://www.mastercard.pl/punkty-handlowo-uslugowe/_assets/Interchange_PL.pdf


Lista agentów rozliczeniowych Visa.
https://www.visa.pl/akceptacja-kart/lista-agentow-rozliczeniowych

 

9. Ubezpieczenie

Podpisując umowę ubezpieczającą Twój lokal ubezpieczyciel ustalając stawkę ubezpieczenia bierze pod uwagę wiele rzeczy np. poziom przestępczości w okolicy czy historię remontów budynku i odpowiednio podwyższa żądaną należność. Warto o tym wiedzieć wcześniej.

 

10. Rotacja personelu

Otwierając restaurację trzeba znaleźć i zatrudnić odpowiednio dobranych pracowników.

Generuje to sporo dodatkowych kosztów między innymi: koszt rekrutacji, szkolenia i zatrudnienia, a w przypadku zmian w zespole zamieszanie, nadgodziny oraz w ekstremalnych wypadkach koszt zmiany zabezpieczeń.

 

Podsumowanie

Koszty otwierania restauracji są nieprzewidywalne i trudne do realnego określenia. Dlatego też tak ważna jest świadomość możliwości ich wystąpienia i dobre przygotowanie się na ewentualne problemy i zabezpieczenie większej ilości gotówki na taki cel.

 

Jeśli uważasz, że ten artykuł jest pomocny - podziel się z innymi.

 

Jeśli spotkałeś się z jeszcze innymi nieoczekiwanymi kosztami przy otwieraniu restauracji - skomentuj poniżej.

 



Polecamy


Zamów prezentację UpMenu

Informujemy, iż Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Tastysoft Sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi przy ul. Sienkiewicza 85/87 lok. 8 p. XI, 90-057 Łódź, KRS: 0000411725 , adres e-mail : kontakt@upmenu.com: a) Pana/Pani dane przetwarzane będą w celu realizacji Państwa prośby o kontakt w celu pdokonania prezentacji systemu UpMenu skierowane do Administratora danych. b) Pani/Pana dane zostaną udostępnione pracownikom i osobom upoważnionym przez Administratora jedynie w celu realizacji Państwa prośby o kontakt c) Pani/Pana dane przechowywane będą do momentu zakończenia prezentacji systemu i czynnosci informacyjnych z prezentacja powiązanych d) Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych do innego administratora. e) Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do Organu Nadzorczego sprawującego kontrolę nad legalnością i prawidłowością przetwarzania danych osobowych. f) Pani/Pana dane nie będą przekazywane poza obszar UE ani do żadnych organizacji międzynarodowych. g) Pani/Pana dane nie będą podlegały profilowaniu ani automatycznemu podejmowaniu decyzji.





Cześć. Mam na imię Marta.
Umów się ze mną na prezentację

Pokażę Ci jak wykorzystać UpMenu i sprzedaż online do zwiększania zysków Twojej restauracji


Komentarze

comments powered by Disqus


Cześć. Mam na imię Marta.
Umów się ze mną na prezentację

Pokażę Ci jak wykorzystać UpMenu i sprzedaż online do zwiększania zysków Twojej restauracji

Zamów prezentację

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco. Nie przegap niczego w swojej restauracji.

Zapisz się

E-book

Jak układać współpracę z portalami do zamawiania jedzenia?

Pobierz e-book

\